LINES ǀ CURVES ǀ or Vice Versa
Παρουσίαση του LINES ǀ CURVES ǀ or Vice Versa στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών στο πλαίσιο του 10th Athens Video Dance Festival και του Εργαστηρίου Performance Lab με τον Ιωάννη Καρούνη.
Την Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2020 πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του work-in-progress «LINES ǀ CURVES ǀ or Vice Versa» από την Joan Nino (Giovanna) στο πλαίσιο του 10th Athens Video Dance Project.
[ «Είναι οι γραμμές και η κατεύθυνση που μπορούν να αποκαλύψουν την διάφανη, σπειροειδή μας φύση». Η τεχνική ως εργαλείο για την σύλληψη – εύρεση κρυμμένων νοημάτων. Η τέχνη ως συνδετικό μέσο που σιωπηλά φέρει τις έννοιες αυτές. ]
Λίγα λόγια για την νεοσύστατη performance
“Το project βασίστηκε στο δίπτυχο τεχνική – μέθοδος θεατρικής εκγύμνασης και τέχνη – δημιουργική διαδικασία. Το σκηνικό, ένας λευκός τοίχος με 4 μαύρες γραμμές, δύο οριζόντιες ως προς το έδαφος και 2 κάθετες σε αυτό, και ο περιβάλλοντας χώρος. Η δράση άρχισε με την προετοιμασία του χώρου. Στην συνέχεια, ακολούθησε η πραγματοποίηση της προσωπικής μεθόδου καλλιτεχνικής εκγύμνασης, με τις διάφορες τεχνικές που συμπεριλαμβάνω σε αυτήν. Σταδιακά, αυτή εξελίχθηκε σε ένα παραστατικό δρώμενο, ή αλλιώς μια performance, η οποία συμπεριλάμβανε την χρήση αντικειμένων και διάδραση με το κοινό. Στο τέλος της δράσης, οι διαχωριστικές γραμμές που συνηθίζεται να υπάρχουν μεταξύ σκηνικού – γενικότερου εκθεσιακού χώρου, performer – κοινού και τεχνικής – παράστασης, δεν υπήρχαν. Ή δεν έγιναν αντιληπτές.
Διανύουμε μια περίοδο, όπου η απομυθοποίηση και η αποκάλυψη έχουν αποκτήσει μεγάλη απήχηση στους ανθρώπους. Διδακτικά video (tutorials), έξυπνες ιδέες και λύσεις παντός είδους, «behind the scenes» εκπομπές, «how to do it» ερωτ-απαντήσεις, είναι μερικά μόνο παραδείγματα από τις καθημερινές αναζητήσεις και συναντήσεις μας στο διαδίκτυο. Με αυτόν τον τρόπο, εκθέτουμε, συχνά παθητικά, τους εαυτούς μας σε έναν ωκεανό πληροφοριών, όπου η επεξεργασία τους και η πρακτική εφαρμογή τους πολλές φορές παραλείπεται. Ασχέτως, από την επίδραση που ασκεί το φαινόμενο αυτό στην ύπαρξή μας, φαίνεται να υπάρχει μέσα μας μια ανάγκη να είμαστε παρόντες ως θεατές σε ένα ευρύ σύνολο διαδικασιών που προηγούνται του τελικού αποτελέσματος – προϊόντος. Είμαστε περίεργοι για το ανοίκειο και νιώθουμε δέος από αυτό που κρύβεται πίσω από το φανερό. Γοητευόμαστε από το άγνωστο και αυτό μας ευχαριστεί. Ενώ πολλές φορές το αναζητούμε για να το εξισώσουμε με την προβλεπόμενη καθημερινότητα και να νιώσουμε ένα αίσθημα ικανοποίησης.
Αφουγκραζόμενη την ανάγκη αυτή, αποφάσισα να μοιραστώ με το κοινό επιλεγμένα κομμάτια της προετοιμασίας μου ως performer, τα οποία χρησιμοποιώ για την καλλιτεχνική μου εκγύμναση (διατήρηση και πρόοδο των καλλιτεχνικών εργαλείων), για την εξέλιξη της δημιουργικής, ερευνητικής και εκπαιδευτικής διαδικασίας αλλά και ως ζέσταμα πριν την έναρξη μιας παράστασης. Συμπληρωματικά, στην λήψη της απόφασης να εκθέσω αυτό το στάδιο της καλλιτεχνικής διαδικασίας αποτέλεσε ένα ακόμη στοιχείο. Η προεργασία – προετοιμασία ενός καλλιτέχνη των παραστατικών τεχνών αποτελεί μια βιωματική διαδικασία που ενδυναμώνει τον ασκούμενο και φέρνει στην επιφάνεια κρυφές πτυχές του εαυτού του, ενώ παράλληλα του φανερώνει συνειδητά ή μη αόρατους νόμους που διέπουν τον κόσμο.
Μέσα από την αποκάλυψη του σταδίου αυτού, στην performance «LINES ǀ CURVES ǀ or Vice Versa» θέλω να δώσω την δυνατότητα στον θεατή να βιώσει μια διεργασία – παράσταση, η οποία σε αντίθεση με την εποχή μας, δεν καθησυχάζεται σε έτοιμες απαντήσεις, εξελίσσεται απαντώντας μοναδικά σε κάθε παλιό ή νέο ερώτημα και απρόσμενο γεγονός. Δίχως σενάριο ή προσδοκία, το project στοχεύει να δημιουργήσει έναν ουσιαστικό, μη – λεκτικό διάλογο μεταξύ παίχτη και θεατή, υπενθυμίζοντας στον δεύτερο ότι το μέγιστο συστατικό της τέχνης είναι η παρατήρηση και η ύψιστη μορφή τέχνης είναι η ζωή.”
Μπορείτε να δείτε το trailer της παρουσίασης εδώ.
Παρατηρήσεις – Σημειώσεις της performer
- Η καμπυλωτή κίνηση των αντικειμένων είναι αυτή που επιτρέπει να προκύψουν συναντήσεις και σχέσεις μεταξύ τους ή με άλλα λόγια να δημιουργήσουν μια κοινή πορεία.
- Η καμπυλωτή κίνηση των αντικειμένων δίνει την δυνατότητα διαχείρισης (και όχι αντιμετώπισης) προκείμενων καταστάσεων.
- Επιπλέον, αντικείμενα που κινούνται σε καμπύλη, έχουν την ικανότητα να διατηρήσουν μια ανεξάρτητη, επιθυμητή πορεία μέσα στον χώρο και τον χρόνο. Παράλληλα όμως, σε μια απρόσμενη, «βίαιη» συνάντηση με αντικείμενο ή γεγονός έχουν περισσότερες πιθανότητες να εισέλθουν και να εξέλθουν από αυτήν ομαλά, είτε αποκτώντας κοινή πορεία με το αντικείμενο – συμβάν είτε επιλέγοντας να πορευτούν μέσα από τον κενό χώρο που δημιουργείται σε σχέση με αυτό.
- Οι ευθείες γραμμές ενός αντικειμένου που βρίσκεται σε στάση ή κίνηση, καθώς και οι κινήσεις που διαγράφουν ευθείες ορίζουν ακριβή – ευκρινή κατεύθυνση και απεύθυνση μέσα στο χώρο.
- Σε αντίθεση με τις κινήσεις και τα αντικείμενα που διαγράφουν ευθείες γραμμές, οι καμπυλωτές κινήσεις έχουν πολλαπλή δυναμική μέσα στον χώρο, καθώς εκτείνονται σε ποικίλες κατευθύνσεις.
- Η κίνηση ενός αντικειμένου μπορεί να προσδιοριστεί μόνο σε συνάρτηση με ένα σταθερό σημείο.